Ny blogg.. typ.

Jag ska prova på att skriva om annat ett tag framöver (jämfört med min tidigar blogg). Det kommer vara om saker som är ganska "privata", i den mening att det är saker som berör mig starkt och saker som jag brinner för. Just nu går jag en kurs som heter Folkmordens Historia I, på södertörn och det kommer nog speglas väldigt mycket i det jag skriver..

Tidigare idag la jag upp en trailer till en dokumentär - The Greatest Silence - gjord i det krigsdrabbade DRC (Democratic Republic of Congo) om de tysta offren, de tusentals kvinnorna som systematisk blir våldtagna som ett vapen i krig.
Detta pågår JUST NU!
När jag var 5 år så inträffade en av vår tids värsta folkmord i grannlandet, Rwanda. Varje dag rapporterades det i väst om alla hemskheter som gjordes, hela världen såg på när upp emot en miljon människor slaktades. FN var oförmögen att ingripa i tid, det snackades och "tycktes" för mycket. Det här fallet tas ofta upp som ett skräck-exempel på hur tokigt det kan gå när länder inte sammarbetar, precis som efter Förintelsen så sade man "Aldrig mer!"
Det händer igen, i Kongo och i Darfur, Sudan.. Vi kan inte stå och se på som vi så många gånger har gjort, förr kunde vi skylla på att vi aldrig hade sett något liknande, det var för svårt att ta in, för svårt att veta vad som måste göras. Men nu när vi vet vad som gjordes fel förut måste vi se till att det inte upprepas..

På amnesty internationals hemsida kan du skriva under ett brev som skickas till några av medlemarna i FN's högsta beslutsfattande organ, nämligen Security Counsil, bl.a. till Condolezza Rice. http://www.amnesty.org/en/appeals-for-action
Där kan du också hitta många andra brev och protestlistor att skriva under. Jag vet, det känns inte som något stort, men många bäckar små.. Hur ska beslutsfattarna som har väljare att tänka på kunna fatta ett sådant "farligt" beslut utan att först försäkra sig om att ha sina väljare med sig? Det är jätteviktigt att de  får se hur många som verkligen bryr sig, vi måste spela lite enligt deras regler..
rädda mammorna (en del av Röda Korset) kan du köpa mat, medecin och liknande till behövande mammor runt om i världen. Det går också att köpa färg, som används till att "måla världen", du kan köpa färg från 25kr, skippa din latte en dag bara.

Att använda sånna här metoder mot mammor strategiskt i krig är bland det värsta jag hört.. Jag har så svårt att förstå hur dessa soldater lyckas rättfärdiga sina handlingar, för sig själva. De måste ju ha egna mödrar någonstans..
Det är ett så lågt slag under bältet som bara är möjligt.. Mödrar är heliga!

Så.. för att sammanfatta vad som har snurrat runt i mitt huvud hela dagen:
Det är dags att vi står upp för jordens mammor, det är dags för våra ledare att skydda dem, det är alla dessa otroliga mammor som bär på vår framtid..

Snälla, snälla bry er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0