Litteratur i tankarna..

Det är ganska konstigt egentligen att jag inte har tänkt på det tidigare. När resten av klassen läste Tvillingarna, Vi fem och Kitty i årskurs fyra, läste jag Victor Hugo's Les Miserables, jag skrev en recension på 4A-sidor och höll presentation om den, jag minns att jag redan då tog upp samhällets påverkan på texten och författaren..
Jag minns hur jag läste J.R.R Tolkiens triologi på engelska någon gång under årskurs 6, jag minns att en av mina favoritförfattare när jag var liten var Roald Dahl med böcker så som James and the Giant Peach, Häxorna och Kalle och chokladfabriken, och hur jag läste dem högt för min syster så fort jag lärt mig att läsa själv. Och visst var väl ändå Edgar Allan Poe's noveller upskattade redan från tidig ålder.
J.M. Barries mästerverk, var bland de första böckerna jag läste själv, hur många kvällar följde jag inte med Peter Pan till Ingenstans på äventyr?
När jag sedan valde att läsa Harry Potter på engelska inför boksläppet av Order of the Pheonix var jag ganska ensam om att läsa dem på engelska bland mina bekanta (inte så konstigt med tanke på vår ålder)
Hur kommer det sig att jag inte har tänkt på att läsa litteratur innan?

Här är en "lista" som jag hittade på en litteraturvetares blogg (Martin Ackerfors)
Syftet är att belysa "marginaliserade" författare, vet inte riktigt hur jag vill förhålla mig till kategorisering av personer men here we go, förhoppningsvis är jag någolunda varierad i mitt läsande.
När läste du senast..

... En kvinnlig författare?
Jag läste ut Emily Brontë's Wuthering Heights häromdagen och håller just nu på med Northanger Abbey av Jane Austen

... En författare med afrikanskt ursprung?
Anthills of the Savannah av Chinua Achebe är en bok som jag fastnade för förra året när vi läste den för Engelska C, utöver den har jag tyvärr inte läst mycket mer afrikansk litteratur, men jag hoppas på att ha tid för att läsa Yvonne Vera snart!

... En författare med spanskt, portugisiskt eller latinamerikanskt ursprung?
Håller på att läsa Sueños Digitales av Edmundo Paz Soldan, just nu vid sidan av Northanger Abbey i ett försök att höja min nivå i Spanska, rekommenderar den starkt!

... En författare med asiatiskt ursprung?
Läste Anchee Min's noveller om den kinesiska ärkekejsarinnan Cixi

... En HBTQ-författare?
Det är mycket möjligt att jag har gjort det utan att veta om det, som sagt, jag kategoriserar inte gärna människor, men Jonas Gardells En komikers Uppväxt jag har ju självklart läst

... En mellanösternförfattare?
oj vad pinasmt, kommer inte på en enda som jag kan ha läst.. Vill ju självklart ta mig tid någon dag för at läsa Orhan Pamuk's Snö, eller Istanbul: minnen av en stad.

... Någon annan "marginaliserad" författare?
Jonas Hassen Khemiri's Ett öga rött, platsar den under den här rubriken?
Har försökt börja på "Montecore - en unik tiger" även den av Khemiri, men inte kommit någon vart

Vi får se vad det slutligen blir för utbildning för denna lilla fröken, en sak är dock säker - jag kommer aldrig att sluta läsa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0